torsdag 15 september 2011

Dagens boktips


Jag såg väldigt mycket fram emot filmen "Water for elephants" (2010). Jag menar, en film som handlar om ett cirkussällskap på 1930-talet och dessutom var ganska påkostad, det blir ju inte bättre! Sen kom till slut filmen, i sällskap av svidande kritik. Jag blev lite mindre sugen att se den och på inrådan av min kära syster bestämde jag mig till slut för att helt enkelt låta bli och låta den vara så bra som jag ville i mitt huvud.

Så döm om min glädje när jag hittade boken den är baserad på i en hylla på biblioteket häromdagen! Den är skriven av Sara Gruen 2006 (utgiven 2007 på svenska som "Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow") och även om den kanske inte är så "rolig, galen, sjövild och fascinerande" som citatet av Ingalill Mossander (SVT:s Go'kväll) på framsidan av pocketomslaget antyder så är den ändå väl läsvärd. Särskilt om man researchar cirkus förr i tiden. Man får helt enkelt bortse från omslaget med Robert Pattison och Reese Witherspoon och bläddra direkt till första sidan!

/Elin

4 kommentarer:

Kära Syster sa...

Oohhh! Tack för tips!

Måste bara tillägga att filmen är sevärd om man trycker på mute och lyssnar t ex på P2 till. Alla bilder är fruktansvärt vackra! Och när Christoph Waltz dyker upp, trycker man igång ljudet igen, för han är som vi alla vet fenomenal. Scenerna som han inte är med i är inte intressanta överhuvudtaget. Men det beror inte på Pattison egentligen, det beror på producenternas övertro på publikens knäsvaghet för hans drömska blick.
/Anna

Johanna sa...

Haha, tack vare beskrivningen ovan blir ju sugen på att se filmen ÄNDÅ, av ren nyfikenhet.

Och läsa boken vill jag verkligen göra!

Kära Syster sa...

Aj då:)
Först: bok
Sedan: film

Gört!
/A

Kära Syster sa...

Åh vad skönt att höra, för egentligen vill jag ju jättemycket se den... Snart utläst!

/Elin