torsdag 29 september 2011

Nytta med nöje, nöje med nytta

Jag blir så peppad när författare beskriver sin arbetsmetod och den bara stämmer överens med hur jag själv tänker mig att jag jobbar när jag skriver. Som till exempel Amanda Hellberg som verkar titta på tv på samma analytiska sätt som jag:

Och när man är inställd på att inte bara titta för sitt nöjes skull, men också för att studera hantverket; alltså hur berättelsens nät kastas ut och knyts ihop, hur persongalleriet spelas ut, hur man gör twistar och fördjupningar, hur man planterar förvecklingar och broderar ut dem senare, då får man en hel massa små fragmentariska uppslag som man sedan kan applicera på sin egen story."


Eller Charles Frazier (debuterade med Cold Mountain 1997) som inte kan skriva om inte språket känns rätt och som när han väl skriver, skriver långsamt (hittade länken till artikeln hos språkkonstnären Bodil Malmsten). Det är så vansinnigt u.p.p.m.u.n.t.r.a.n.d.e. att läsa sådant, som att bli struken medhårs faktiskt.

/Anna

Inga kommentarer: