måndag 7 november 2011

Rapport från T:s kök

Kom precis på att jag har glömt berätta om laxen! (Kan ha blivit ett smula påmind av föregående inlägg.) Jag gjorde pestobakad lax i ugn med potatismos hemma hos Timmy igår. Och vilken lax! Vilken konsistens! Vilket mos! T tyckte det var det bästa han ätit på länge. Fast då lever han ju mest på fryst färdigmat, stackarn. Och det här med mospotatis, klart värt att köpa. Blir super.

Efter maten tittade vi på "Thor" (2011).


Kolla bara, man ser ju vad dåligt! Jag hade förhoppningar minus noll, en film som handlar om en asagud som förvisas från Asgård till jorden inger inget förtroende i min bok. Så därför blev jag glatt överraskad när den faktiskt visade sig vara ganska rolig, främst tack vare kontrasten mellan den högtravande guden och de högst vanliga amerikanerna som råkar korsa hans väg. Främst av allt så spelar ju Natalie Portman forskaren som kärar ner sig i Thor (som spelas kantigare än ett kylskåp av Chris Hemsworth) och hur länge man än funderar på vad hon egentligen gör här så är det ju i vilket fall bra. Men när vi får följa de alltför utförliga intrigerna i det dataanimerade Asgård och frostjättarnas (är det förresten någon mer än jag som aldrig har hört talas om dessa bad guys i den nordiska mytologin?) rike Jotunheim blir det ju bara krystat och långtråkigt.

Så, betyg: Dåligt. Jag håller fast vid min åsikt, fornnordiska gudar gör sig inte på film.
Se i stället: Iron Man. Alltid. (Robert Downey Jr. gör sig alltid på film)

Förresten, "The Almighty Thor", som kom samma år och verkar handla om samma sak, hur ska vi tänka om det?

/Elin

Inga kommentarer: