tisdag 8 november 2011

Snart i ett bokbål nära dig

Är det olagligt att bränna saker, till exempel dåliga böcker? För alltså, den här är slöseri med tid. Det är inte ofta jag råkar på sådana böcker (senaste filmen jag såg som var slöseri med tid var nog Friends with Benefits faktiskt) men jag har en förmåga att envist läsa ut böcker trots att jag tycker att de är dåliga (senaste boken jag tog mig igenom och när den var slut insåg att jag kunde ha lagt tiden på något viktigare var The Girl with Glass Feet). Antagligen för att jag är hopplöst hoppfull eller något.

I alla fall. Läs inte den här. För det första är den fult layoutad med olika typsnitt i vartannat kapitel för att författaren inte litar på sin förmåga att få läsaren att förstå om vi befinner oss i nutid eller dåtid. För det andra är den oengagerat skriven och pepprad med information som eventuellt skulle platsa bättre i en resebroschyr men förmodligen ingenstans. För det tredje gottar sig författaren i tortyr, våldtäkter och allmänt elände som inte för historien det minsta framåt (historien, ja just det, skulle det handla om något också?) utan bara syftar till att skapa en ryslig set up (set up för vad?). Den här gången är jag modig och avslutar läsandet innan boken är slut trots att någonting i mig vill veta att den blir bättre. Men jag lovar mig själv, en bok med ett sådant taffligt språk kommer inte att bli bättre.


Så där ja *borstar den imaginära smutsen av händerna* då var det bara att skriva vidare på sin egen historia som självfallet bara innehåller beskrivningar av ruskigheter när det krävs för att krydda den alltigenom intressanta handlingen, är skriven på mjukt flytande, nästintill magiskt svävande svenska och kan vara den snyggaste piece of text man någonsin skådat. Allt till tonerna av ljuvlig tisdagsjazz på radion och i skenet av en värmande brasa...

/Anna

2 kommentarer:

Johanna sa...

Haha, bokvarningar är lika viktiga som boktips faktiskt! Om inte viktigare. Lovar att inte läsa den.

Kära Syster sa...

Fint, då var inte den långa anti-recensionen förgäves:) /Anna