måndag 12 december 2011

Snöflingorna virvlade som... flingor?

Tillbaka från det internet-lösa landet! (Fast det smyger sig på, nu har till och med mamman en ajfån med fri surf, på vilken jag hjälpte henne att kolla busstidtabellen när vi satt och fikade på stan idag.)

Helgen blev mest sängliggande och inte ett dugg inflyttningsfestande. Jag blev andfådd av att gå uppför trappan och pappan konstaterade när jag behövde gå och vila mitt i maten att "det är som att ha en gammal tant hemma". Vilsamt och behagligt, alltså.

Dagens insikt (frammanad av att sitta i egna tankar på ett tåg väldigt länge): jag behöver börja skriva låtar på svenska.

Dagens insikt nummer 2 (efter att ha försökt sig på ovanstående konststycke): Det är SVÅRT att skriva på svenska! Jag vill ha ett berättande, vardaglig och opretentiöst språk, således låter allt som en dålig parodi på  Melissa Horn (som jag har litet issues med). Och när jag försöker anamma ett "rikt" språk så blir det dålig existensialism-poesi á la kitschiga klyschor.

Var det någon som pratade om att sitta och skriva på jullovet? I'm in! Bara man slipper visa upp sina alster. För då dör jag skäms-döden.

/Elin
(Rubriken är ett faktiskt exempel på dagens diktkonst. Har inte riktigt bearbetat den raden klart...)

Inga kommentarer: