fredag 9 december 2011

Tinker Tailor Soldier Spy

Häromkvällen var jag på förhandsvisning och det har jag glömt att utveckla.

Eller glömt och glömt. Snarare skjutit upp.

Eller skjutit skjutit. Snarare förträngt.

För vem vill minnas att man kom ut från biosalongen och bara: ursäkta, men vad handlade filmen om, vem var vem och varför gjorde de som de gjorde och var utspelade sig allt egentligen?

Inte jag i alla fall.

Läs mer på imdb.com
Men okej, om man ändå ska försöka reda ut någonting så kan man ju börja med att notera att Gary Oldman är fantastisk och fotot är vackert om än ytterst förvirrande. Förvirrande? undrar i alla fall Strumpan nu, känner jag på mig.

Jo, men så här: Jag gissar att herr Alfredson (Tomas-Låt-den-rätte-komma-in-Alfredson) har tänkt sig att publiken ska spela en viktig roll i Tinker Tailor Soldier Spy och därmed aldrig riktigt kunna ana vem som spionerar på vem. Viktiga ledtrådar presenteras, så långt är jag med, men jag fattar aldrig vad dessa ledtrådar är. Och när man spenderar en hel film sökande efter vad som är viktigt, spelar allt in. Varenda detalj kan ju vara svaret och man (jag) tänker sig att varje bildvinkel är vald med omsorg just för att berätta precis det som behövs och ingenting annat.

Ja, klurighetsnivån är hög, antagligen med tanke på alla smarta biobesökare som annars skulle gissa vem som är infiltratör redan under förtexterna. Det medför tyvärr att jag, som högst medelmåttigt smart biobesökare och som dessutom råkade vara rätt trött och lida aningen brist på mat vid förhandsvisningstillfället, om jag inte minns fel, fortfarande tre dagar senare inte vet om rätt snubbe "vann" på slutet eller inte. Eller vad som hände med alla andra snubbar som var och en verkade vara en viktig del i historien.

Slutsats: Tinker Tailor Soldier Spy kan kräva två biobesök. Är den värd det? Jo, Gary Oldman och snubbarna är verkligen värda det. Titeln är definitivt värd det (hello, årets coolaste filmtitel!). Men är Alfredson värd det? Mer osäker faktiskt. Måste kanske ändå se den en gång till för att avgöra den saken.

/Anna

2 kommentarer:

Kära Syster sa...

Vilken teaser! Nu måste man ju bara se den. För att se om man är så smart som man tror, alltså. (Vilket man oftast inte är och med man menar jag jag)

/E

Kära Syster sa...

Ja, det är väl en anledning så god som någon att se en film i vinter:)

/A