måndag 20 februari 2012

Lång dags färd mot nästa dag

In i dagens sista timma sitter jag med datorn i knät med ett envist mantra i huvudet om att varje dygn måste räknas. Min deadline närmar sig skräckinjagande fort och jag är bara halvvägs ordräknarmässigt (42 000 ord). Storymässigt är jag betydligt närmare målet (skissar för närvarande på upplösningen) så jag har ställt in mig på att det ska gå vägen ändå.

Nu till den riktiga utmaningen: Att lägga sig dödstrött alldeles för sent och ändå förmå sig att springa upp i ottan för att fortsätta skriva. Jag när ju en ständig föreställning om att jag ska kunna bli en sådan där fanatisk skribent som äter, dricker och sover sin egen text. Som vaknar mitt i natten och måste fortsätta skriva. Som kravlar upp två timmar tidigare för att hinna fixa till ett par kapitel innan jobbet. Men jag är inte sådan, jag är alltför beroende av mat och sömn. Men i min föreställningsvärld är jag fanatisk. Får se hur långt det räcker.

/Anna

Ps. Inga semlor för mig idag på grund av nämnd kolhydratöverdos. Men Fotografen slog till på en och skapade en ny semmelgenrei farten: den grillade semlan. För har man ingen microvågsugn och semmelbullen inte har hunnit tina helt och hållet, får man trä bullen på en gaffel, slå på gasspisen och låta bullen värma sig i lågorna. På tal om fanatisk, alltså.

Inga kommentarer: