onsdag 29 februari 2012

Safe House

Nu är det ju typ en vecka sedan vi såg Safe House, men jag ska göra mitt bästa för att minnas varför jag tycker att alla ska se den. Få se nu...

  1. Det är svensken Daniel Espinosas (Snabba Cash, 2010) Hollywooddebut och en mycket hajpad sådan, heja Sverige!
  2. Kinnaman finns med på ett hörn. Och Fares Fares!
  3. Ljudet, mixen!
  4. Slagsmålen! Varje slag räknas och varje kula som träffar orsakar forsande sår. Karaktärerna pucklar på varandra tills de ligger i varsitt hörn och flämtar av smärta. Inte var dag man ser sånt på film.
  5. Biljakterna! Livsfarliga turer i smala gränder där karaktären som kör blir andfådd av adrenalin. Ungefär som jag själv skulle bli om jag chansade mig hej vilt genom rusningstrafik och kom ut levande på andra sidan i en fullkomligt traschad bil.
  6. Dialogen! Spelet! Jamen vad ska jag säga, det är hur bra som helst. Gillar verkligen vad Espinosa har gjort med skådespelarna Ryan Renolds och Denzel Washington. De är nämligen inte som de brukar. De är bättre.

/Anna

Inga kommentarer: