tisdag 29 maj 2012

Rapport från ett urmakarmöte

Lillstrumpan kräver mystiska urmakartermer och Sandra undrar om researchen var lyckad. Jag säger att gårdagens möte med entusiastisk urmakare var ett stort steg i rätt riktning. Själv påpekade han att han har kunder som är betydligt mer nördiga än han själv är, och jag misstänker att han har rätt. Till exempel visste han inte mycket om hur den familjeägda klockaffären startade för två generationer sedan när hans farmor och farfar började laga klockor åt folk hemma i köket. Bara det där med att de startade verksamheten hemma är en gissning.

I alla fall, jag fick (typ) svar på huruvida urmakare bygger allt själva eller om andra (till exempel snickare och smeder) tillverkar fodralet (varsågod för mystisk term). Svaret är: Ja! Troligtvis.

Plus att jag fick veta att urmakare filar mycket. Det verkar på det hela vara den huvudsakliga sysslan i tillverkningen. Fast nuförtiden är det såklart allra vanligast att de byter batterier åt folk. På andra plats hamnar att fixa med klockarmbanden (att döma av de kunder som behövde hjälp under den tiden jag satt nedsjunken på en stol innanför butiken i det kombinerade verkstaden/kontoret/köket).

Urverk till väggklocka tillverkat av urmakaren jag besökte
Och det var det. Inte jättejättespännande men sjukt trevligt och i det stora hela var mötet  något av en bekräftelse på att mycket av det jag redan trodde att jag visste om urmakaryrket stämmer.

/Anna

2 kommentarer:

Sandra sa...

Så vad är svaret "ja" svar på - att urmakare bygger själva eller att snickare hoppar in? :)

Kära Syster sa...

Exakt!

Men skämt åsido var det lite såhär: urmakarna bygger allt själva till mindre ur (fickur, armbandsur) och tar hjälp vid större ur (väggur, golvur) och oavsett är det urmakaren som ritar och designar. Troligen.

/A