tisdag 17 juli 2012

Dagen då jag bytte kläder tre gånger

Om jag inte hade stått still vid brofästet till Västerbron för att prata klart i telefon, hade jag hunnit till kontoret innan ovädret slog till.

Som det nu var, kom första blixten när jag fortfarande var på bron. Tre-fyra kvarter från målet började det regna, big drops. Ett kvarter från målet var jag tvungen att söka skydd under ett träd.

Det började hagla, iskulor stora som mina pekfingernaglar, och snart gav trädet inte tillräckligt med skydd så jag sprang under närmaste balkong medan hagelskuren ökade i intensitet. De iskulor som träffade mina armar (Ja! För jag hade ju t-shirt!) sved som sjutton.

Hagelskuren gick över i regn och vinden började blåsa och med ens höll balkongen mig inte torr längre.

Jag gav upp mitt skydd eftersom jag ändå började bli blöt och kall. Hur mycket värre kunde det bli liksom?

Jag sprang ett kvarter bort till kontoret.

Och det blev mycket värre.

Jag hade inte blivit blötare om jag fått hinkar med vatten slängda över mig. På riktigt. Det regnade så mycket att jag knappt kunde se var jag sprang. Det regnade så mycket att smutsigt vatten forsade längs trottoaren. Det regnade så mycket att jag kunde vrida ur mina kläder och jag var glad att jag hade Fotografens shorts och en extra tröja med mig.

Det är vid dylika tillfällen man gillar extra mycket att ha kontoret i samma korridor som en kostymör. Eftersom kostymörer alltid har tvättmaskiner och sånt. Sånt = till exempel torkskåp.

Det var overkligt varmt, soligt och vindstilla när vi promenerade hem och till och med springskorna hade torkat i skåpet.

Och väl hemma fick vi tag i en tvättid och tömde tvättkorgen.
Plus att hemmet äntligen är städat och rent och redo att lämnas.

Mer om det i morgon.

/Anna

Inga kommentarer: