söndag 19 augusti 2012

Iron Sky (2012)

Den här filmen är producerad av ett finskt team som fick en tiondel av budgeten finansierad genom crowd founding vilket gör produktionen extra intressant. Jag går en kurs i crowd founding och ska presentera ett eget (fiktivt eller riktigt) projekt under sista kurstillfället i oktober. Förutom att utöka sin budget ser jag crowd founding som ett sätt att skapa intresse för sitt projekt kanske redan innan det filmas. Det finns självklart en risk med det, men liksom i bokbranchen måste man bli alltmer uppfinningsrik för få folk att hitta just sin egen film.

Sedan gör det inte saken värre att Iron Sky handlar om en attack mot jorden av nazister som hållit sig gömda på månens baksida sedan 1945. Galen idé och jag är riktigt imponerad över genomförandet.


Som alla filmer som till viss del utspelar sig i rymden innehåller den massvis av effekter och den biten är under kontroll, filmen är skitsnygg.

Mindre imponerad är jag över dialogen som är full av krystad humor av slaget "Hot Shots". Det var kul i början på nittiotalet, men nu ... nä ... Det är som om karaktärerna inte tar sig själva på allvar och mitt i ett brinnande krig är det ett problem för trovärdigheten. Det filmskaparna vill belysa som ett skämt, blir inte roligare för att det sägs på ett skojigt vis. Hela situationen är tillräckligt bisarr för att jag som (intelligent) publik ska uppfatta det roligare ändå. Okej, det blev en orättvist lång notering kring detta, men man kan se det som en minnesanteckning för mina egna framtida projekt.

I alla fall: Iron Sky tycker jag lätt att man ska se när man har sett allt på sin "att-se-lista".

/Anna

Inga kommentarer: