onsdag 29 augusti 2012

Tid

Apropå den nya headern (Strumpan gillar! Den får vara kvar ett tag!), funderar jag mycket på tid den här förmiddagen. Inte så konstigt egentligen, min berättelse handlar om tid. Om klockor. Men jag skulle vilja fördjupa det filosofiska planet med hur vi påverkas av tid i berättelsen.

Själv tycker jag att det är väldigt underligt att jag inte googlat på "tid" tidigare. Men jag har kanske inte riktigt vetat vad jag skulle ha det till. Jag har läst artiklar om tid (och evighetsmaskiner!) och kollat igenom böcker som handlar om tidtagning genom utvecklingen av urverk. Men tiden som sådan. Nej.

Den här Wikipediaartikeln är ungefär det mest ofärdiga jag någonsin läst på Wikipedia. Visst, det är en diskussion, men jag har inte trillat över sådana förut. Och jag hittar så mycket fint i den! Ingen faktaförankring, inga egentliga referenser, bara random folk som filosoferar och spånar och försöker sätta ord på det flyktiga begreppet tid. Mycket underhållande. Det är lite som att läsa en dialog mellan sig själv och någon annan. Men medan mina egna tankar kring detta bara flyger omkring, är dessa fastgjorda, nedskrivna och jag kan gå tillbaka och läsa om.

Samtidigt försöker jag hitta ord som beskriver huvudtemat i berättelsen.

I morse vaknade jag med ett tydligt ord i huvudet, ett ord jag inte genast visste vad det betydde (eller ens om det var ett riktigt ord): Metamorfos. Det är i högsta grad ett riktigt ord och betyder "förvandling". Till exempel används det för att beskriva fjärilslarvens utveckling till fjäril.

Det är lustigt att det ordet skulle komma så plötsligt nu, när jag bara häromdagen började inse att min berättelse om tid, om en försvunnen urmakare och om en figur som kommer till en stad och ställer allt på ända, ju handlar om förändring.


/Anna

5 kommentarer:

Karin sa...

Fint! Jag älskar att läsa om tid!

En gång hade jag en dröm om när en annan jag kom och visade mig vad tid egentligen är.

Kära Syster sa...

Så otroligt fascinerande! Skummade bara genom artikeln, men jag älskar när människor engagerar sig så i ett ämne. Särskilt ett sådant svårfångat ämne.

/E

Kära Syster sa...

Karin: O, låter sci-fi! Slår vad om att du inte mindes ett ord av visdomen när du vaknade? Eller vet du vad tid egentligen är?

E: Tid är väl egentligen inte svårfångat, det gäller bara att bestämma sig för vilken utgångspunkt man vill ha; fysikalisk, filosofisk eller mittemellan. Den där diskussionsartikeln innehåller allt i en enda röra och det gillar jag. Och ja, det är toppen när folk snöar in sig. Särskilt när diskussionen blir: "Det där begreppet kan du inte använda" och "Jag anser att..." Hysteriskt kul!

/A

Karin sa...

Det var väldigt filosofiskt! Och jo, jag mindes faktiskt stora delar av drömmen. Skrev ner så fort jag vaknade. :)

Och bara för att jag är så nördig så finns den nu här:
http://www.karingranstrand.com/annat/drom.pdf

Kära Syster sa...

Lovely!

/E