tisdag 18 september 2012

Men vad bloggar du om då?

I lördags var jag på en mycket festlig tillställning hemma hos en kompis som fyllde år. Vi var nio tjejer som grattade henne och hon fyllde oss med mat och dricka och såg till att vi hade svinkul. En mycket proffsig värdinna.

Inledningsvis bjöds vi på bubbel och ett gäng mystiska lappar stod uppradade på soffbordet. Var och en med en bild på. Varje bild visade sig symbolisera oss själva och vi ombads ta den lapp som vi tyckte att vi hörde ihop med. Jag tog lappen med en skrivmaskin på.

Därefter gick vi laget runt och man fick svara på varför man valt den lapp man tagit. Jag tror ingen valde "fel" lapp, så väl känner hon oss, värdinnan, att hon vet hur hon ska särskilja våra personligheter.

När det blev min tur började jag trevande berätta om mitt bokprojekt. Det är alltid lite märkligt att berätta att man skriver i ett sammanhang där ingen annan gör det. Alla som gjort detsamma känner igen sig. Ni andra förstår nog vad jag menar. Vem har inte känt sig som ett ufo i något sammanhang, liksom.

Men värdinnan var inte nöjd med bara det svaret. Hon tyckte att jag skrev annat också. Och det tog ett tag innan jag fattade: bloggen! Det enda jag skrivit som hon läst (förutom c-uppsatsen).

Det blev ännu märkligare att prata om bloggen. För den finns ju bara på låtsas. Statistiken som påpekar att folk tittar in här varje dag och läser vårt trams är på låtsas. Alla människor jag tycker mig känna för att jag läser och kommenterar deras bloggar är på låtsas. Den bild man får av mig när man läser den här bloggen är på låtsas. Tills man pratar om det, tills man träffar de där människorna som känner till vem man är tack vare bloggen, tills man berättar vad bloggen heter så att alla som för tillfället sitter livs levande runt soffbordet senare kan söka upp bloggen och bli ännu en siffra i låtsasstatistiken, ännu en låtsaskompis.

Nu ska jag återgå till det där bokmanuset. Det finns i allra högsta grad på riktigt och är nästan-nästan klart. Och är alldeles på låtsas.

/Anna

8 kommentarer:

enligt O sa...

Lustigt, sitter just med ett inlägg om typ detta. Länkar!

Kära Syster sa...

Spännande! Ska absolut läsa!

/A

L sa...

Låtsas eller inte, det är hur som helst otroligt spännande/underhållande/intressant att läsa om era tankar och reflektioner om allt mellan tid och sallad!

Ps: tack för allt beröm, men jag anser att det är gästen som gör festen och ni nio tjejer är ju proffs på att gästa på det bästa sättet!

Pernilla Alm sa...

Ha ha ha. Det var på en bokmässa som jag insåg att folk faktiskt läste den där bloggen jag skrev i. Massor med folk jag mötte sa "Skrivarmamma? Ja, men den följer ju jag." Det var läskigt, roligt och konstigt. Jag fattar precis!

Pernilla Alm sa...

ÄRLIGT. Den här ordverifieringen är psycho. Ta bort! Jag kommer aldrig mer skriva en kommentar annars. Det går inte att se vad det står och jag fick försöka 4 ggr på förra. Får se hur många ggr jag får testa nu.

Kära Syster sa...

Jamen jag veeet! Ordverifieringen är värdelös, men utan den får vi så mycket spam-kommentarer. Ledsen, men den måste nog vara kvar.... :(

Ska vårda dessa dina kommentarer ömt!

/Anna

Pernilla Alm sa...

:) Idag gick det lättare men det känns tokigt när man är HYFSAT läskunnig, faktiskt rätt bra, utan större synfel än närsynthet och ändå inte får till det. Fyra ggr...

Har jag verifiering? Jag får typ noll spam. Tror min man har fixat ngt filter... Ett tag fick jag hur mkt som helst.

Kära Syster sa...

Nix, du är en sådan där fin människa utan verifiering. Tydligen med en fin man också. :)

Men den är verkligen inte kul.
Verifieringen: Bevisa att du inte är en robot!
Man bara: Om jag vore en robot hade jag kanske lyckats tolka tecknen. Gah!
Verifieringen: *himlar med ögonen och filar naglarna*

/Anna