onsdag 19 september 2012

Middagstipset, nu med kikärtor

Man kan tro att vi har en vegetarisk vecka här på bloggen? Men lite så är det ju, Syster Yster vill ha lite grönsaksinspiration. Och vem är jag att förvägra henne den?

Tyvärr orkade jag inte glömde jag fota igen, men om vi tänker oss gyllenbrun falafel med tomatsås on the side så är vi där. Un peu färglöst kanske någon påpekar och har då alldeles rätt, det finns fortfarande ingen avokado här hemma. Men när vi ändå fantiserar, tänk för all del på avokado!

Så: Gör tomatsås på lök, vitlök, tomatpuré och -kross, riven morot och palsternacka. Krydda med örter och salt och peppar (eller glöm pepparn, det gjorde jag). Låt koka medan du gör falafel:

Mixa kikärtor, vitlök, ett ägg, lite ströbröd, koriander, paprika och pressad lime (egentligen citron men jag kände mig lite spexig i kväll). Glöm för allt i världen inte salt! Gör små biffar, vänd dem i mjöl och stek i olivolja. Om oljan tar slut i pannan, häll i mer. Annars blir köket lätt rökfyllt, just saying.

Sen då? Tja, jag åt en tallrik falaflar med tomatsås. Ganska tråkigt. Funderade lite på vad som fattades. Avokado (ett himla tjat om avokado), pitabröd, något milt? Så jag gjorde vad man gör med all tråkig mat: la den på en macka! Alltså lyder kvällens mattips såhär: Rosta bröd, lägg på tomatsås och ost, toppa med falafel. Kanske den konstigaste mackan, men vet ni vad? Jag fick middag, så jag klagar inte.

Slut på poänglöst matinlägg.

/Elin

2 kommentarer:

Kära Syster sa...

Haha!

Men visst ska det vara en nypa socker i tomatsåsen också? Eller kan jag skita i det?

/Anna

Kära Syster sa...

Precis vad jag kom på efteråt! Den blev väldigt syrlig och jag funderade på vad som var fel. Glöm aldrig sockret!

/E