måndag 17 september 2012

The Five-Year Engagement (2012)

Jason Segel (älskar Jason Segel!) och Emily Blunt (älskar Emily Blunt!) spelar paret som aldrig kommer till skott och gifter sig. Trots att det är det enda de tänker på, låter de andra saker i livet komma emellan både planer och dem själva och så skjuts bröllopet hela tiden upp.

Det är en klassiskt romantisk komedi. Visserligen kryddad med scenerier och karaktärer som känns nya i genren, men det är i grund och botten en romantisk komedi. Gillar man liksom jag Segel och Blunt, kommer man att gilla mycket. Annars gillar man nog bara lagom. Det är en bra film. Och förresten är Rhys Ifans med, honom gillar väl alla?

/Anna

2 kommentarer:

Kära Syster sa...

Jag trodde att ingen gillade Rhys Ifans, att det var det som var grejen med honom. Men det är väl lite samma sak...

Jag tänkte på filmen idag (jag var ju alltså närvarande), vad det var som var bra. Jag gillar att den inte är stereotyp, den leker med könsroller och det kan lika gärna vara tjejen som slår sig och får oss att skratta rått (älskar slapstick-humor, sa jag det?). Den utgår inte från färdiga mallar över hur ett förhållande funkar, utan visar hur folk är mest, samtidigt som det ändå är sjukt romantiskt (kanske just därför?). Me like!

/E

Kära Syster sa...

Bra tillägg! och angående Ifans har du nog helt rätt: man gillar honom för att man inte gillar honom. Typ.

/Anna