onsdag 10 oktober 2012

Det enda jag vill är att skriva

Den har smugit sig på, skrivlusten. Jag vet fortfarande inte hur jag ska avsluta min historia, hur trådarna ska vävas ihop, hur jag ska göra läsaren så överraskad som jag vill etcetera. Men jag vill skriva nu. Vill sitta med en kopp te och trycka förstrött på tangenterna, låta tankarna färdas genom min påhittade stad och begrunda. Uttrycka det jag ser, hör och känner. Det kan jag bara förnimma om jag får koncentrera mig på min text.

Men idag har jag till exempel inventerat alla grejer som ska med till reklamfilmsinspelning i morgon. Jag har införskaffat det sista, varav den lätt roligaste prylen var en simhake. Det är en sådan där lång stång med ögla i änden som simläraren håller precis framför den som lärt sig simma, så att hen kan ta tag i den om hen plötsligt slutar flyta. Den var väldigt lätt och väldigt lång och jag promenerade med den över halva Kungsholmen. Samtidigt har jag försökt medla information i ett problem som uppstått i ett projekt jag hade hoppats var avslutat och det är inte riktigt avklarat än. Tyvärr. Nu när jag ändå sitter vid datorn skulle jag behöva samla tankarna och skriva ihop en presentation till helgen, den som handlar om min PRE-BOKVIDEO-pitch. Och eftersom jag ska på mingelgalej ikväll målar jag naglarna. Himla praktiskt att plocka rekvisita, vika kläder, brygga kaffe och äta en macka medan nagellacket torkar liksom. Not.

Nästa vecka, boken. Då är det väl ändå du och jag va?

/Anna

7 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter så mysigt när du berättar hur du känner kring att få sätta dig vid datorn och låta orden bli till en berättelse. Hoppas det blir du och boken nästa vecka!

Kära Syster sa...

Är det inte lite typiskt att skaparlustan smyger sig på när man har som mest att göra (skrev inte Vilse något om det förra veckan)? Sen när man har all tid i världen hänger man på Youtube.

/E

Vilse sa...

HAHA! Elin, du slår huvudet på spiken!

Men Anna: jag hoppas att skaparlusten hänger kvar nästa vecka när du har tid. Klottra tankar och fragment på kuvert i posthögen sålänge, det brukar jag göra. Det hjälper att hålla ångan kvar tills det finns tid att nyttja den.

Kära Syster sa...

Helena: I brist på bokskriveri får jag gestalta blogginläggen:)

/A

Kära Syster sa...

Elin: jepp, youtube it is.

Vise: Bra tips. Men det är fortfarande det där med att hitta ron att formulera ens en anteckning. Fast på fredag ska jag åka tåg!

/A

Anneli Stålberg sa...

Hoppas att du och boken får en riktigt härlig vecka tillsammans! :)

Kära Syster sa...

Anneli: Tack! Den som lever får se...

/A