söndag 7 oktober 2012

Lång helgs färd mot slut eller Ett vansinnigt intressant inlägg om komposition

Jag har alltså jobbat i helgen. Och blivit urvriden. Mest av allt har det varit jätteroligt, att träffa en massa människor, lära mig nya saker och upptäcka att jag klarar av det.

Och när jag inte har jobbat, har jag jobbat. Åt Syster Yster, som ska ha musik till sitt Har-en vecka-på-sig-projekt.

Det var ett tag sedan jag satt med musikprogrammet och hittade på saker. Vi blev liksom ovänner, och till slut orkade jag inte ta tag i det. Så tråkigt när tekniken hamnar i vägen för skapandet! Men nu blev jag ju tvungen att sätta mig, koppla ihop alla sladdar, starta upp. Minnas alla funktioner. Felsöka när det inte blir som jag vill. Och sen:

Ska man ju skapa något också. Något som stämmer med Syster Ysters miljöer och karaktärer. Ska det vara dur eller moll? Ska fiolen spela med stråken eller knäppa på strängen? Ska celestan spela melodin eller lägga ackorden, kanske bara ibland? Och vad är det där ljudet jag söker, är det ett instrument eller en ton?

I en av Pär Lagerkvists pjäser, "Himlens hemlighet", finns en flicka som söker efter en ton som inte finns. Lite så känner jag mig, som en Lagerkvistsk karaktär av 2000-talet, där jag sitter vid datorn och lyssnar på olika sätt att harmonisera melodin. För det är ju egentligen inte själva tonerna som är det viktiga, utan vad som händer mellan dem.

/Elin
*rätt så stel i nacken nu*

3 kommentarer:

Vilse sa...

*vill höra!* Det låter så roligt med pillandet, väljandet och finlirandet. Ibland är det bra att få en spark i baken och bli tvungen att producera något. Jag hoppas att musiken kommer till sin rätt när Anna ska leverera sin grej, men lika mycket hoppas jag att ditt arbete kan vara porten in i mer skapande. The key to writing is to write. Kram /Hanna

Kära Syster sa...

Tack Hanna! Jo, det bästa är ju när man kan inspirera varandra. Och ibland händer det faktiskt! ...och andra gånger sparkar vi på varandra. Men det är väl också en sorts inspiration?

/E

Kära Syster sa...

Vackert! "..vad som händer mellan dem." Man blir ju osäker på vem av oss som har författarambitioner egentligen.

Och: wow! Går det att göra melodin vi jobbade med i lördags i moll? Bara ett par takter kanske, som variation?

Du är så bra!

/Anna