onsdag 20 februari 2013

Bokcirkelcirklande

I måndags var jag på Sture Bibliotek och lyssnade på panelprat om bokcirklande. Väldigt intressant.


Två intryck hänger kvar från kvällen.

Det första är: KRAFTEN I ATT PRATA OM EN BOK
Inför kvällen läste vi novellerna i den lilla Novelixboken Det Gula Huset. Jag fattade ingenting av den isländske författarens karga, korthuggna scenerier. Men jag förstod att jag antagligen borde läsa dem alla en gång till (det gjorde jag inte) och att jag antagligen skulle bli överbevisad om novellernas storhet under bokcirkelpratet (det blev jag). Jag tycker fortfarande inte om dem, men genom andras positiva läsupplevelser kan jag ana det där skiktet i berättelserna som jag inte ser på egen hand. Och det är mitt intryck från de gånger jag varit med i bokcirklar (alla anordnade av Sture Bibliotek), att oavsett om man tycker om en bok eller inte, om man tycker lika eller olika, förhöjs läsupplevelsen genom att man pratar om den.

Det andra är: JAG VILL OCKSÅ HA EN BOKCIRKEL.
Den ska bestå av intelligenta människor, fyra stycken plus jag själv, och vi ska helst vara så olika som möjligt. Vi ska ha olika livssyn, olika erfarenheter, olika bakgrund. Fast vi ska vara överens om att vi inte är överens och lära massor av varandra och vara de bästa vänner som älskar att ses och äta middag och prata läsning och böcker.


Att läsa är att få tillgång till en annan människas tankar och idéer, att dela läsningen med andra är att få tillgång till tolkningar för dessa idéer.

Bokcirklar är grejen.

/Anna

Inga kommentarer: