onsdag 13 februari 2013

Django Unchained

I helgen var vi på bio och såg Quentin Tarantino´s Django Unchained. Den var så bra! Om man gillar Tarantinos stil (duh!), hans förkärlek till ljusrött, sprutande blod (ehh...!) och hans galna berättarstil (aahhh...!) är det bara att pallra sig iväg till närmaste biograf. För den här ska ses på bio, cinemascope style.


I likhet med Inglourious Basterds (2009) innehåller Django lika mycket intelligent dialog, lika mycket ilande vansinnesvåld och lika mycket av den underbare Christoph Waltz. Men Django är en tightare historia. Mer koncentrerad kring en berättelse och faktiskt bättre. Längtar efter att se den igen.

/Anna

2 kommentarer:

Vilse sa...

Jag älskar Christoph Waltz. Öppningsscenen i Inglorious Bastards är en av filmhistoriens bästa. Hans fruktansvärda flin när han så belevat ber om ett glas mjölk och byter till engelska... ryyys! Vi såg både Carnage och Water for Elephants av denna anledning.

Känner mig rätt övertygad om att det blir Django för oss också (framför allt eftersom mannens skådisfavorit är Leo). Jag vet inte hur jag ställer mig till våldet, men i övrigt verkar den vara riktigt bra. Kul att ni tyckte om den!

Kära Syster sa...

Min risk för att verka brutal: Mmm... våld. Älskar våld på film när det görs på rätt sätt, dvs driver historien framåt. Tarantino är en sann våldsmästare och jag älskar att äcklas av hans överdrivna gottande i sprutande blod och flygande kroppsdelar. Det finns ju ingen hejd på hur mycket blod som dryper i Kill Bill, Inglourious och nu Django. Och så snyggt det är! Det var dagens bikt det.

/A