måndag 11 februari 2013

Kvällens tips från coachen


Bästa bakboken, ever. Punkt. Visst, Lomelinos tårtor är jättetjusiga och Leila gör böcker som man kan läsa bara för kul, men vilken annan bok behandlar de absoluta grunderna i vårt bakarv? (OBS, retorisk fråga, det finns säkert hundra.) "Sju sorters kakor" kom ut 1945 första gången och har sedan dess varit en grundsten för det svenska fikat. 

Här finns semmelreceptet jag använder, med ägg i degen för den rätta tunga konsistensen. Jag har inte så mycket emot konditorisemlorna, men hembakt är helt enkelt en annan sak.

Kvällens andra tips: baka bara en halv sats, gör små semlor. Annars ligger det en påse i frysen och är i vägen tills man upptäcker den i juni någon gång mitt i flyttstädningen och DÅ, då är man inte så sugen på semlor.

Nu gör jag stavfel i varenda ord, det betyder att det är dags att sova.

/Elin

Svar: Exakt vad jag behövde! Du hade i och för sig kunnat berätta vilken sida jag ska slå upp och besparat mig det besväret, men men, jag antar att jag ska göra någonting själv också. Och alltså, om jag inte hittar några stavfel, betyder det att jag också borde sova? Är inte det minsta trött efter min slödag nämligen. I morgon är det jag som handlar semmelingredienser det första jag gör! /Anna

1 kommentar:

Vilse sa...

Måste bara säga att jag älskar det här inlägget. Får mig att längta tillbaka till den turkiska resturangen och bara njuta av ert sällsamt fina sällskap. Kram på er båda två!