måndag 18 februari 2013

Ruttenbulle

Att skriva mitten måste verkligen vara det svåraste av allt svåra man kan ta sig för. Särskilt när man skriver långt som en roman, mittendelen kräver onekligen stort utrymme då. Som det är nu, skriver jag än här, än där för att slippa ta mig an för långa mittensjok som jag ruttnar på. Skriver om ett avsnitt alldeles i början för att få med de där detaljerna som nyss tillkommit, skriver ett avsnitt i slutet där berättelsen ska börja vävas samman för att tillslut knytas ihop. Mycket roligare. Däremellan försöker jag få till ett mittenparti eller två för att komma någon vart där också. Men att det ska vara så svå-å-å-rt att få till språket, rytmen och flytet där. Nä, jag säger som Fotografen när saker går dåligt och bjuder på en till bild från helgen som får tala sitt tvetydiga språk. Bakgrundsfakta: Vi hade sökt oss genom hela Strängnäs och blivit röda om nosarna när vi äntligen hittade Grassagården och fick en mycket efterlängtad kopp fika. Och nej, bullarna var långt ifrån ruttna.


/Anna

2 kommentarer:

Vilse sa...

Ååh, jobbigt. Jag tycker att det svåraste är övergången från den spännande inledningen till mitten, att lyckas behålla intresset på något vis.

Här har jag nog inga fantastiska råd. Det enda som funkar är flit och tålamod. Sorry. Man får plita och plita. Fundera mkt på hur det kan tajtas till här och var, förhoppningsvis föds en del magiska avsnitt som bär upp de andra partierna, du vet de partierna som måste vara med för att det ska kunna ske en plantering. Lycka till och hang in there!!

Kära Syster sa...

Jamen exakt! Det är nog det jag menar, övergången. När man har introducert och planterat och gestaltat och haft sig så bara: Nu då? Men all text och handling finns, det är bara att lägga ut den i rätt ordning, med rätt slags språk... Plita, som du säger.

/A