måndag 18 mars 2013

Måste en bok verkligen ha en titel?

Vissa texter har självklara titlar. Som många av mina blogginlägg. Andra texter är svårare att greppa med bara ett ord eller en fras. Som ett kortfilmsmanus som jag skrev för länge sedan. Det slutade med att jag tog fram ordlistan och började på bokstaven A. Jag kom till L innan jag hittade ett ord som landade i hjärtat och filmen kom att heta Liggetid. Det var pretentiöst.

Mitt bokmanus har existerat i flera år och fortfarande vet jag inte vad det heter. Efter mycket bearbetning vet jag vad det handlar om, men jag hittar ingen titel som speglar både stilen, känslan och handlingen. Jag vet inte ens om det räcker med bara ett ord eller om det krävs en lång fras. Nu har jag nästan gett upp och inväntar boken att leta upp mig, sträcka fram näven och presentera sig.

Men titel är viktigt. Omslaget är viktigt. Påfallande ofta väljer jag böcker i bokhandeln endast på grund av titel och/eller omslag. När jag radar upp de böcker jag har framme här hemma som jag införskaffat just för att jag gillar omslag/titel, hittar jag det här:


Visst har alla någonting drömskt över sig? Och ja, det är så jag föreställer mig min bok med pärmar. Det är bra inspiration, det är det. Men det räcker inte. Jag vet fortfarande inte vad boken ska heta.

/Anna

3 kommentarer:

Vilse sa...

*flinar. hostar lite uppmärksamhetssökande*

Tja, om jag fick läsa boken så kanske jag kunde komma med förslag. :P

Gillar vad du skriver, att du väntar på att den ska presentera sig. Det gör den säkert, förr eller senare.

Kära Syster sa...

Ah, vi är allt lika romantiska du och jag va?

/A

Vilse sa...

Det ser så ut. Gillart.