fredag 19 april 2013

Arbetsbord, arbetsord, arbetsro, arbetstro, arbetsrot, arbetstrots

Helst sitter jag i soffan och skriver. Ibland hamnar jag vid köksbordet, men bekvämast är faktiskt soffan. Eller, borde jag kanske säga, mindre obekväm.

Finge jag välja hur jag ville, skulle jag sitta i ett lagom stort rum inrett med mörkt trä och med stora fönster. Där skulle jag ha två arbetsbord i två olika väderstreck för att kunna alternera ljuset. Det ena skulle jag sitta och skriva vid, det andra skulle jag belamra med målargrejer. Där skulle också finnas en soffgrupp, en soffa, en fåtölj. Fotpallar. Väggarna som inte upptogs av fönster skulle vara klädda med bokhyllor där hela mitt bibliotek fick plats. Och någonstans, skulle det finnas en bänk eller en skänk där jag skulle samla föremål som var av betydelse för berättelsen jag just skrev.

Sådärja. Fint va?

Sofia bloggar om sin arbetsplats och länkar till en artikel med bilder från fyrtio kreativa människors arbetsplatser. Jag får lite ångest av Roald Dahls krypin. Och tycker nog att de allra flesta arbetsplatser ser rätt obekväma ut. Särskilt stolarna. Men inspirerande är det, för att inte säga ganska tröstande att stordåd inte kräver min beskrivning av den ultimata arbetsplatsen ovan.

Hanna snuddar också vid ämnet idag. Det gäller liksom att behålla ett utrymme i sitt hem där tankarna får plats.

Lite av ett fredagstema.

/Anna

4 kommentarer:

Vilse sa...

Jag skulle inte tacka nej till just ett sådant arbetsrum. Tvärtom. Ja, tack, skulle jag säga.

D r ö m m e n.

Tills vidare skriver jag vid mitt skrivbord som i alla fall är omringat av böcker, bilder och inspiration. Sen råkar det vara beläget i barnens lekrum. I hörnet. Med leksaksströssel över golvet. Det fungerar förvånansvärt bra.

Men jag blir så nyfiken, du som flyttar din laptop mellan soffan och köksbordet, har du någon plats att ställa de där inspirationsföremålen, eller får du klara dig utan?

Kära Syster sa...

Inspirationsföremålen får tyvärr vänta till större utrymme. Tills vidare är de all in my mind.

/A

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Liksom Jonna Lindberg för ett par veckor sedan.
http://www.jonnalindberg.com/den-finaste-arbetsplatsen-i-varlden/

Verkligen ett tema just nu. Själv skriver jag i sängen och på tåget. Samt på café när det finns tid (dvs inte så jätteofta). Men när jag blir stor, då ska jag också göra en särskild arbetsplats. :-)

/L

Kära Syster sa...

L : Tack för länken! Ännu en väldigt inspirerande arbetsplats.

Det där med att skriva på café har jag aldrig provat. Är lite rädd att jag inte ska kunna koncentrera mig. Men mest tänker jag att jag ska testa detta när jag får en ny dator. Den jag har nu har liksom batteri för en minut och då gäller det att det finns uttag där man sitter.

/A