tisdag 23 april 2013

Världsbokdagen

Sociala medier gör mig uppmärksam på att det inte är en vanlig tisdag idag. Det är världsbokdag!

Såhär tänkte jag fira detta event:

  1. Godkänna artikel om en bok som jag satt ihop (artikeln alltså, inte boken).
  2. Läsa bokmanus till bok som jag ska göra rolig grej med (boken har liksom inte ens gått till tryck än! Jag tjyvläser!).
  3. Skriva egen bok (duh!).
  4. Läsa underhållningsboken som ligger på mitt nattduksbord. Men det blir nog inte förrän sent ikväll.
Såhär skulle jag vilja fira detta event:
  1. Klä ut mig till Maisie Dobbs och säga svinsmarta saker på brittisk engelska.
  2. Gå på Night Cirkus och försvinna i en svart- och vit dröm.
  3. Länsa en karamellaffär á la Pippi Långstrump.
  4. Strosa armkrok med Gilbert Blythe över kullarna på Prince Edwards Island.
Jaha, det är tydligt att jag hellre skulle vilja befinna mig förr i tiden idag. Inte helt oväntat. Men nu är det sannerligen dags att återgå till verkligheten så jag kan dyka ner i min egen fantasivärld. Tjadå!

/Anna

2 kommentarer:

Vilse sa...

Så här vill jag helst fira:

1. Dansa rövardans i Mattisborgen och lyssna på Lovis klokord.
2. Gunga på Kristinas gunga i Duvemåla till ljudet av filande fioler.
3. Skutta runt på balen på Netherfield i frasig sidenklänning och tala ljuvlig brittiska, flirtande med någon lång, mörk främling i hög krage.

Hm. Vad mycket dans det blev.

Ett alternativ skulle vara att sitta på en projektorbalkong och diskutera manus med någon trivsam skrivarkompis. Hade inte varit helt fel.

Kära Syster sa...

Jag hade också en Ronja-grej i tankarna! Men den handlade om att skutta omkring i Mattisskogen iklädd tights, långtröja och kängor med kniv i hölstret. Jag skulle såklart ha yvigt hår och inte vara rädd för någonting.

Det är så himla fint att den där projektorbalkongen finns kvar, även efter världsboksdagen!

/A