måndag 6 maj 2013

Dit drömmar färdas för att dö

I afton blir det bokcirkel och jag har just läst ut boken, Dit drömmar färdas för att dö, skriven av Mattias Edvardsson. Det här är hans debutroman och det är en berättelse som baseras på det så kallade Bobbyfallet. Den tioårige pojke som misshandlades till döds av sin egen mamma 2006. Läsningen har varit minst sagt fruktansvärd. Jag var tvungen att blanda den med glättiga komedier och eftersom Elin och jag jobbade ihop i helgen (och hon också ska vara med på cirkelträffen och alltså läst), terapipratade vi en del på jobbet. Hade det inte varit för cirkeln hade jag aldrig läst ut boken. Så vidrig är den. Det är ingen tvekan om att det är en viktig historia, men för min del räcker det med nyhetsrapportering kring sånt här. Jag klarar mig utan detaljerade tortyrbeskrivningar. Tv:n har stått på hela morgonen med sportprogram och allehanda tramsigheter. Jag har inte fixat att låta texten helt och hållet ta över min hjärna.


Det är i alla fall en mycket välskriven bok, inget snack om det. Och titeln, å den är så bra. I den ryms hela berättelsen, hur det som kämpar för att vara mänskligt sugs in i en ond cirkel och ohjälpligt dras ner mot en bottenlös, grym svärta. Utan en chans till lyckligt slut.

Nu ser jag mycket fram emot att höra vad de andra tycker, det kommer att bli en intressant diskussion, det är jag säker på.

/Anna

Inga kommentarer: