onsdag 3 juli 2013

Hjärta och smärta

Rubriken har ingenting med innehållet i det här inlägget att göra. Och jag förbjuder den att ha något som helst med Lillstrumpas låtskrivarmånad att göra (trots att utmaningen bygger på att det viktigaste är att man faktiskt får ner något på papper, inte hur bra det blir). Den har istället att göra med min bok.

Jag är fortfarande fast i början på manuset, för jag är övertygad om att allt annat bygger på hur bra början blir för den fortsatta formen. Så jag jobbar igenom varenda mening i första kapitlen. Däremellan läser jag böcker och försöker hitta de som har den där tonen som jag eftersträvar. Inte för att min ton ska bli precis likadan, det handlar snarare om att inspireras av andras tonalitet och tänka ett varv till på hur mitt språk låter när det är som bäst. (Dit har jag mycket långt kvar, men det är målet mot vilket jag strävar. Annars kan jag lika gärna inte skriva alls.)

Min antagonist har varit en sorgligt eftersatt karaktär ända från början. Lite av en karikatyr, helt utan ryggrad och egna ambitioner. Vid senaste tillfället jag skrev om texten, hittade jag hans drivkraft. Nu, idag, hamnade han plötsligt på förstasidan. Då hände något. I ett ganska objektivt och luddigt förstakapitel (ähum, prolog-ish) fick han framträda som exempel på vad för slags berättelse det är. Han är numera med och sätter tonen på alltsammans och vips har han både drivkraft, personlighet och en antydan till mål med sin tillvaro. Jag tror att det kan bli riktigt bra.

Jag har redan påbörjat arbetet med att ge alla andra karaktärer mer kött och blod, mer hjärta och smärta (ånej, nu skrev jag det igen) och det ska bli himla spännande att lära känna alla i sina nya kläder.

Sedan ska jag försöka mig på att framhäva den hittills undanskymda kärlekshistorien också, men det blir ett senare projekt. Det beror lite på vilken betydelse den egentligen har, i slutändan.

/Anna

Okej Strumpan, how´s that for uppdatering?! Oh – snap!
(Okej, jag har visst kollat en del på Ellen trots allt.)

3 kommentarer:

Vilse sa...

Vilken uppdatering, vilken målmedvetenhet! Här fördjupas både språk och karaktärer till höger och vänster. Inspirerande!

Kära Syster sa...

Ehh... f ö r h o p p n i n g s v i s sker denna fördjupning, ja. Men TACK!

/A

Kära Syster sa...

Ehh... f ö r h o p p n i n g s v i s sker denna fördjupning, ja. Men TACK!

/A