tisdag 22 oktober 2013

Jag försöker verkligen att inte tänka så högt

Stackars Syster Yster och Fotografen! De har jobbat två dagar i sträck med tre timmars sömn i mitten, och i morgon börjar de klockan sex. Den glamorösa filmbranschen, jag säger då det. Själv sitter jag och varvar ner efter körövningen och försöker äta hårt bröd så tyst som möjligt.

Vi har börjar en ny kurs i utbildningen, någon slags introduktion till pedagogiken. Det är lustigt, just pedagogik var länge anledningen att jag inte ville läsa till musiklärare. Jag ville bara läsa musik, "I största allmänhet", och inte plugga en massa tråkiga skolämnen. Nu läser jag pedagogik, och det är något av det mest intressanta och relevanta jag hört på länge. Den får mig att vilja bli lärare! Det är allt jag önskar att jag hade haft med mig när jag började jobba i skola, och tar upp alla frågor som jag funderat över utan att hitta svar på. Sedan hjälper det ju att ha kursledare som spenderat sina liv just med att fundera över hur man lär ut något, det vore ju rent av märkligt om kursen inte var sjukt intressant.

Jag återkommer i examinationstider, så får vi se om förtjusningen kvarstår...

/Elin

3 kommentarer:

Vilse sa...

Den glamorösa filmbranchen ja, usch stackare. Hälsa dem från mig!

Men fantastiskt att du gillar pedagogiken. Den kan vara flummig stundvis, men den kan också vara ögonöppnande. Det är bara så stort att du hittat rätt. Grattis!

(skriver Vilse från ett klassrum i väntan på elever)

Kära Syster sa...

Hurra för elever! Så tråkigt bara att man kan tänka så många viktiga och bra tankar nu, fast det kanske inte motsvarar verkligheten. Men det är väl poängen, att bli inspirerad och idealistisk!

/E

Vilse sa...

Absolut!!