måndag 4 november 2013

NaNoWriMo made me do it

Utan att tänka hamrade jag ner alla ord jag försakat under helgen i förmiddags. Jag struntade helt i felaktiga meningsbyggnader. Gick inte tillbaka och kontrollerade stavningen. Ångrade mig faktiskt inte det minsta lilla ens. Ville i och för sig ta fram skämskudden några gånger, men lugnade mig med att ingen någonsin kommer att få läsa detta utkast. Det är bara mellan mig och berättelsen och friheten är enorm! Storyn är sjukt oklar, men jag ser med spänning fram emot att följa med utvecklingen och se vart det landar. Skulle jag köra fast, tänker jag köra benhårt på ninja-knepet. Ni vet, om man inte vet var storyn ska ta vägen härnäst, släng in några ninjor och se vad som händer. Ska om. Och ninjor kan i det här fallet betyda vad som helst som är oväntat. (En numera mycket känd författare började sin debutbok som ett nano-projekt och när hon fastnade i texten, skickade hon iväg alla sina karaktärer på cirkus. Den cirkusen kom att bli hela bokens grundpelare, The Night Circus.)

Veckan börjar sämre när det kommer till Urmakaren, men jag ska försöka ge honom lite redigering nu. Jag är ändå väldigt nöjd med att ha landat en bit över nano-målet för dagen: 6842 ord.

/Anna

6 kommentarer:

dorro sa...

Jag tycker att det är så skönt att man inte behöver tänka så mycket på hur det faktiskt blir. Alltså om det är stavfel eller om man inte fått med allt på rätt ställe. Jag bara skriver och så får jag se vad det blir av det sen. Jag har ju aldrig skrivit en bok så för mig är allt nytt så jag har inga gamla vanor så kanske gör det saken lättare. Vad vet jag?

Det är så spännande att läsa era kommentarer hos Vilse. Det är ju därifrån jag "känner" er.

Lycka till!!

Kära Syster sa...

Tack och välkommen hit dorro!

Av erfarna författare har jag förstått att det inte är ovanligt att varje ny bok har sitt eget sätt den vill bli skriven på. Hjulet måste hela tiden uppfinnas på nytt, så vi är alla nybörjare oavsett hur många färdiga manus vi har i bagaget. Himla starkt jobbat av dig att gå ut hårt men ändå med rimliga krav. Heja!

/A

Vilse sa...

Fantastiskt det här med ninjorna. Underbart att det finns människor som kan göra så och hitta något värdefullt.

Jag skrev ett litet inlägg hos mig som svar till Dorro. Ska sova nu, med huvudet fullt av möjliga ninjor att kasta in i min Tekopp. Tack för inspiration och gonatt!

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Ja, tack för inspiration. Nu blev jag lite skrivpepp igen. Fler ninjor i världen! Hoppas ni alla har skrivflyt idag!

/L

Elins Kammare sa...

Hej Anna! Kul att du hittade till min blogg. Det var väldigt trevligt att pratas vid imorse! Ser att även du är med i NaNoWriMo. Jag har valt att inte delta i år eftersom jag har några andra projekt, men siktar på att vara med nästa år och följer med spänning andra deltagare, kanske för att få lite tips tills det är min tur. /Elin

Kära Syster sa...

Liv: Kul att kunna ge tillbaka åtminstone lite av det pepp jag alltid tycker att jag hittar hos dig.)

Elin: Det blev alldeles för lite tid i morse för snack! Men det var ju inte därför vi var där... Jag testar NaNoWriMo för första gången och är mycket taggad inför konceptet, såhär några dagar in i månaden...
Jamen tur att du hann säga vad din blogg heter så jag kunde leta reda på dig:)

/A