fredag 25 juli 2014

Skaparhelg coming up!

Vi planerar skaparhelg för fullt, Strumpan och jag tillsammans med Vilse och hennes syster. Förra årets helg i Skåne var episk. Jag har minst lika stora förväntningar för i år. Men först ska alla detaljer klaffa, till exempel ledigt från jobb (som nästan är löst) och huruvida man ska ta tåget eller bilen. Sådana saker. Därefter kommer förstås packningsmomentet när den slimmade weekendväskan provpackas efter noggranna analyser av väderprognosen för att minimera släpande på tunga grejer och optimera det utrymme man har. Och så ska maten planeras och handlas. Under en skaparhelg är det nämligen skitviktigt vad man stoppar i sig för att hålla kroppen glad trots att man mest bara sitter ner. Samtidigt är frukost, lunch och middag de tillfällen då samtliga deltagare sitter ner vid samma bord och därmed kan föra ett gemensamt samtal kring viktiga saker.

Men.

Själva förutsättningen för att åka på skaparhelg är förstås att man skapar något. I vår grupp är vi två som skriver bok, en som skriver musik och en som syr kläder och det är alltid lika spännande att höra vad de andra tänkt åstadkomma under dagarna tillsammans. Men jag hänger liksom och dinglar lite för tillfället. Jag längtar efter att grotta ner mig vidare i Urmakaren, men vet inte om jag är redo för det än. Å andra sidan kan jag inte skriva något annat, det är på tok för tidigt. Det är som om jag precis lärt känna mina figurer i Urmakaren och jag kan verkligen inte släppa in en annan historia förrän den första är färdig. Ett alternativ är att skriva en novell som utspelar sig på samma plats (hjälp vad många sidospår jag kapade inför den här senaste versionen som skulle kunna utvecklas till egna små historier!) eller bara flödesskriva de scener jag inte riktigt är nöjd med, utforska nya sätt att uttrycka det jag vill.

Det mest surrealistiska är att det verkar kunna bli ett slags bokcirkel kring mitt manus då jag tror att samtliga skaparhelgsdeltagare kommer att ha hunnit läsa Urmakaren tills vi åker. Eventuellt tvingar jag dem att dra ett snabbreferat redan i bilen på väg dit så jag vet vad jag ska arbeta med.

För övrigt är det lika varmt i år som vi hade det under Skånehelgen förra året. Himla tur att det är ett stenhus vi stänger in oss i.

Bokskrivarhörnan förra året.
/Anna

3 kommentarer:

Kära Syster sa...

Yey för skaparhelg! Du kanske ska hänga på Låtskrivarmånad, fast en berättelse om dagen? Längtar efter att hänga med dig och våra andra systrar!

/Elin

Kära Syster sa...

Berättelsemånad? Blir aningen yr av bara tanken, fast det låter förstås mindre skräckinjagande än att skriva en låt om dagen, det gör det ju.

/A

Vilse sa...

Lugn, bara lugn! Vi kommer prata Urmakaren i ett tidigt skede som gör att du får igång alla kugghjul och får nya uppslag. Kanske kommer något av sidospåren till användning igen för att besvara våra frågor? Oavsett så gillar jag dina alternativ. Framförallt novellen i samma miljö. Den tror jag kan kicka igång både ett och annat som hjälper Urmakaren till ytterligare nya höjder.

Och ja. VI LÄNGTAR! Minst sagt.