måndag 1 september 2014

Date night

Förlåt en stackars bloggtörstande vars propp äntligen gått ur för alla inlägg som legat och väntat på att få komma ut.

Bara ett till.

I lördags överraskade Fotografen mig med en spontandate efter att jag suttit vid mitt manus under större delen av dagen och han varit borta och filmat saker (tror jag, kan inte minnas att vi sågs mycket i alla fall, är inte helt medveten om vad som pågår utanför Urmakaren som sagt). Ett gäng restauranger har öppnat i nya kvarter på lagom promenadavstånd från vårt hem, så vi gick till ett tapas-ställe och fick ett lugnt bord en bit in i lokalen. Mina tankar spretade (förstås) kring Urmakaren och karaktärer med hemligheter, men vi hade ändå väldigt roligt. Beställde in vansinnigt mycket mat och åt upp alltsammans och så frågade jag Fotografen om han inte ville höra första kapitlet åtminstone. (Så långt hade jag lyckats skriva då och jag tänkte att det skulle vara härligt att testa det på någon som inte läst ett ord.)

"Det är rätt tight nu", sa jag.

"Är det ett bra anslag?" sa han.

"Javisst, första meningen säger allt."

"Ligger anslaget redan i första meningen?"

Jag var tvungen att tänka efter. "Jo, men det gör det faktiskt." Och så lutade jag mig fram över bordet och CITERADE FÖRSTA MENINGEN FRÅN MINNET.

"Men vad gör du?" sa han förskräckt. "Är det så där den börjar?"

"Är det inte bra?"

"Jo, men jag var ju inte beredd! Du kan ju inte bara häva ur dig första meningen på det där viset, helt odramatiskt som om du läste en inköpslista." (Okej, inser nu att jag fabulerar dialogen hej vilt, men innebörden stämmer åtminstone.)

Så jag blev ombedd att läsa första meningen igen och jag gjorde mitt bästa att läsa dramatiskt och fullt med känsla. Det gick hem.

"Men jag tror inte att jag vill höra mer", sa han. "Jag vill verkligen läsa din bok, jag ser fram emot att göra det, men det vill jag göra när jag har den i handen, inbunden och klar."

Suck.

Jag behåller väl mina dagdrömmar och svarta hål för mig själv ett tag till då. Tur att jag numera har testläsare att vädra med.


/Anna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, stackars karl som blev överrumplad, klart du måste varna! Jag vill väääldigt gärna höra din första mening :)

Vilse sa...

Fina Fotografen!! Och jodå... bara vädra på!

Kära Syster sa...

Ja Emmelie, vi tar en fika så får du höra! (Och var beredd på att dela med dig av din....)

Vilse: Han har det inte lätt.)

/A