fredag 5 september 2014

När man kollar in konkurrensen

Häromveckan köpte jag en bok (på nätet, vilket händer så sällan att jag alltid blir chockad över att postens utlämningsställe i mitt kvarter är den där märkliga tobaksaffären jag aldrig besöker).

Nu när den kommit vet jag inte om jag någonsin kommer att läsa den egentligen. Jag har sett filmen förstås. Och själva boken är så rackarns fin med sina dova illustrationer att jag är nöjd med att bara äga den.

Vilket också får mig att omvärdera min kärlek till genomarbetat tryck och omslag.

Insikt: Det kan alltså bli överarbetat.

Jag tror inte att den här boken är dålig eller kommer att göra mig besviken. Men jag får en vag känsla av att den försöker för mycket. Vilket kan vara bra. Jag blir bara lite reserverad och, förstås, tveksam till om jag verkligen vill genomföra alla idéer för omslag och sättning jag har för min egen bok. (Där kom det! Klart det fanns en koppling till det jag själv skriver!)

Ändå: svarta sidor och illustrationer. Hur snyggt?!






/Anna

2 kommentarer:

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Åh, snygg! Men jag förstår vad du menar. Jag hade en liknande upplevelse med "The end of mr Y" som jag köpte för några år sedan. Jag lyckades aldrig fastna i boken, och jag fattade inte riktigt varför. Var det texten? Var det de superhöga förväntningarna efter det snygga omslaget? Jag vet fortfarande inte...

Kära Syster sa...

Lustigt att du har samma erfarenhet. Gränsen mellan lockande och förvirrande är hårfin tydligen.

/A