tisdag 2 september 2014

Öh ... öh ... Har den äran?

Det är så fint att fira att nya saker har kommit till i den här världen, det gäller konstverk lika mycket som födelsedagar.

Ja, jag kallar det lite svepande för "konstverk".

Förra veckan tog jag med mig en kompis till Akademibokhandeln och Simonas release för En enda natt. Det var magiskt bra! Rosa bubbel, praliner och signeringskö som pågick från start till dess att butiken stängde. Men däremellan det allra bästa: Intervjun. Simona är krass, smart, rolig och har så mycket självdistans att man dånar lite. Och vill ha. Intervjuaren hade den goda smaken att låta författaren ta plats och lägga ut svaren ordentligt och det kan vara det mest underhållande jag hört.

Min kompis, den inbitne deckarläsaren, som kom till bokhandeln för att "köpa en annan bok", blev övertygad och tog med sig ett (signerat) exemplar av En enda natt till kassan också.

"Gillar du deckare, kommer du garanterat älska den här", sa Simona på det där tvärsäkra viset. "Annars köper jag tillbaka den!"



Vi hann en sväng på vernissage på Plezuro också, även om vi missade den musikaliska underhållningen och själva ruschen. Jag sökte genom galgarna efter någonting vitt/ljust att ha på mig till kommande release, men det är någonting med hösten som får designers att haka upp sig på mullvadsbrunt, vinrött och buteljgrönt. (Vilket är bra färger alla höstdagar utom den 6 september tydligen, fråga Hanna.) Det bidde i alla fall ett litet paket därifrån och nu när jag vet var den nya butikslokalen håller till behöver det inte dröja så länge innan jag gör ett återbesök.


/Anna

Inga kommentarer: