söndag 23 november 2014

Sover, snorar och... lyssnar på musik

Jag som aldrig lyssnar på musik, som alltid föredrar när det är tyst, har hamnat i en period där jag är beroende av musik. Jag lyssnar på allt möjligt, den gemensamma nämnaren att allt måste passa mitt bokmanus. Att lyssna på musik som inspirerar till karaktärer, händelser och miljöer är det bästa sättet att hålla skrivandet igång när jag inte har tid att trycka på tangenter.

Utflykterna den här helgen har således varit perfekta. Strumpan och jag var på två konserter och de gav uppslag till karaktärsdrag och nyckelscener för två av mina karaktärer.

Konsert nummer 1 var Verdis Requiem i Berwaldhallen. Fantastisk musik, makalös insats av Radiokören och Erik Erikssons kammarkör.


Konsert nummer 2 var med Queen Tribute-bandet Queer på Dieselverkstaden. Det var arenarock i en förhållandevis liten lokal, proppad med hängivna (får jag förmoda) Queen-fans. Strumpans bandkompis från Lureena körar i Queer och vi fick biljetter undanlagda för att komma och rocka loss. Och som vi rockade!


Nu laddar jag telefonen med nya musikaliska influenser att fantisera mig bort i under veckan som kommer.

/Anna

Inga kommentarer: