torsdag 27 november 2014

Who run the world? Bibliotekarier!

Jag gick häromdagen till skolbiblioteket och frågade bibliotekarien vad bästa sättet skulle vara för mig att hitta information om ett visst stycke av en viss tonsättare. Jag hade tänkt mig att hon skulle peka mot en hylla och nämna någon hemlig bibliotekskod, men hon satte sig genast vid datorn och började genast söka genom arkiv och register. Efter en stunds letande, med bara knapphändiga upplysningar, medgav hon att det blivit lite svårare än hon tänkt sig. Men kunde hon få mitt namn och mailadress, om hon skulle hitta något mer? 

Klart hon kunde.

Det gick bara två timmar, så plingade det till i telefonen (vilken jag inte lämnade nummer till och jag inte tror finns i skolans register, men det här är ju berättelsen om en en hängiven detektiv). Det var samma bibliotekarie, strålande glad på rösten. Hon hade hittat lite info, fanns att hämta i disken. 

Idag gick jag dit, och träffade på henne precis som hon var på väg ut med jacka och väska på sig. Men hon stannade glatt till vid disken och visade upp ett stycke LP-skiva (!), en stycken VHS-kassett (!) och en stycken bok. Med Post-It-lapp markerade avsnitt, som hon bläddrade fram och läste högt ur. 

Så nu har jag en bok om Ingvar Lidholm i väskan, och en ny kompis.

Och på tal om ingenting, så har jag en pecanötspaj i ugnen. Det är också fint.



/Elin

5 kommentarer:

Vilse sa...

How very Thanksgiving och stå och baka pecannötspaj på självaste Thanksgiving!

Och bibliotekarien finner jag inga ord för. Hon måste älska sitt jobb!

Kära Syster sa...

Det kan eventuellt vara så att det är firande på gång.

/E

Vilse sa...

*skakar sitt huvud* Som om jag inte visste att det var firande på gång. Jag kommenterade bara själva fikavalet. (Väntar med själva gratulationen till senare inlägg.)

Kära Syster sa...

Vilse: Aha, men det var Thanksgiving-firande..:)

/A

Vilse sa...

Hahaha, just det. Det sa du ju. I ett annat forum. Lyckans ostar. Firande i dagarna två!