lördag 6 december 2014

4. NaNoWriMo

November kom och gick och jag tror inte att det gick en dag utan att jag påmindes om och tänkte på NaNoWriMo. Förra året var jag med, maratonskrev och kämpade fram ett manus som blev grunden till en berättelse som jag tänker ta itu med när Urmakaren är klar.

I år tänkte jag att jag skulle hålla mig fullt tillräckligt upptagen med att redigera så jag bortprioriterade att skriva nytt (vilket är vad jag personligen vill använda NaNiWriMo till). Jag hade dock en idé om att köra ett NaNo-redigeringsrejs, kanske redigera klart 1 kapitel om dagen (ja, det låter ambitiöst men mina kapitel är väldigt korta), men jag tog aldrig tag i det och så kom "annat" och roffade åt sig all extra tid. Såsom det lätt går när man inte vaktar tiden noga.

Jag har alltså hållit mig till mitt gamla vanliga stret-tempo i redigeringen. Funderar mycket, tvekar oftast men här och där får nya ord och stycken ta vid där det gamla inte räcker till.

En vacker dag kommer jag vara klar med version 9. Det hade antagligen kunnat gå fortare med hjälp av NaNoWriMo.

/Anna

Inga kommentarer: