tisdag 10 mars 2015

Det här inlägget är kanske inte så intressant om man inte är enormt musikintresserad. Men jag intalar mig att det handlar om skapande?

Så stört nöjd med mig själv just nu! Jag har jobbat hela dagen (okej, jag kanske råkade sova till nio och måste äta frukost länge och ha många pauser för träning, förmiddagsfika, lunch och promenad i vårsolen så i verklig tid kanske halva dagen?) med vår senaste uppgift i körarrangering: ett fyrstämmigt arr på valfri visa, jag valde "Vårvindar friska" (pga bästa låten någonsin).

Jag började skribbla ner det jag hörde i huvudet: Nordiska klanger, mycket borduntoner, sparsmakat. Men efter ett tag bestämde jag mig för att nej, det här är ju ett gyllene tillfälle att lära mig satsteknik! Så jag tog den långa vägen och gjorde en klassisk fyrstämmig sats av den. Lite som att lägga sudoku: man vet vilka toner som ska vara med, det gäller bara att pussla in dem i ett hör- och sjungbart sammanhang. Det tog hela förmiddagen (med reservation för ovanstående aktiviteter) och när jag tog lunch hade jag ett inspelat projekt i Garageband (med dåligt samplade instrument istället för kör så det hela låter som en amatörrenässansorkester som står och tutar på en mindre känd medeltidsfestival).

Efter lunch kunde jag bara inte hålla mig, utan var tvungen att skissa ner det ursprungliga arret… och det blev så mycket bättre efter besöket i de strikta reglernas rike!

Att lära sig saker, alltså. En av mina favoritgrejer.

/Elin

3 kommentarer:

Vilse sa...

Du är min idol. När jag blir stor ska jag bli som du.

Fast jag blir lite arg när jag tänker på rubriken som får det att låta som att ingen skulle bry sig. Man blir helt hög av att läsa det här, ju! Kan vi nu snälla sjunka ner i varsin fåtölj och med te till hands analysera varför det blev så mycket bättre när du hade tagit den långa vägen först?

Utbildning. Det är bra grejer alltså.

Kära Syster sa...

Men å, Vilse. Tack. Ja, låt oss sjunka ner i soffan snarast! ... Finns det ost?

/E

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Jag tyckte det var jätteintressant (men jag är i och för sig enormt musikintresserad, så det säger inte så mycket). Det är så spännande det där, hur skapande och hantverk hänger ihop. Att ökad kunskap om hantverket verkligen kan få det man håller på med att lyfta, om det nu är en sång eller en text eller vad det kan nu kan vara.

Jag skulle vilja höra ditt arr! Helst alla versionerna, och jämföra!

Och ja, vårvindar friska. Antagligen världens bästa låt.

/Liv