onsdag 11 november 2015

Kliet

Det var ett tag sedan Hanna, Elin och jag möttes på improviserad skaparhelg nu, närmare bestämt Allhelgonahelgen, men ooo vad den gjorde susen.

Jag kan fortfarande inte säga att jag sprutar ur mig text precis, men det är inte heller där jag är i processen. Det är istället ett evinnerligt gnatande och där har jag lyckats hitta en ihållande lust. Skaparlust.

För även om det är gamla ord som gås igenom varv på varv, uppstår något nytt och spännande för varje nytt lager som arbetas fram.

I morse vaknade jag och insåg att jag mittemellan sömn- och vakentillståndet formulerat en liten passage i en existerande scen som säger väldigt mycket mer om karaktärerna i scenen än jag lyckats få fram förut. Om och om igen mumlade jag dialog och scenbeskrivning i huvudet och sedan lyckades jag nog dåsa till för jag fick skynda mig upp och anteckna de fragment jag fortfarande mindes. Tror jag lyckades återskapa det mest väsentliga i idén.

Tja, och så har jag i största allmänhet svårt att hålla mig från manus-dokumentet. Då och då "smiter" jag från jobbet nån halvtimme och jobbar med manuset istället. Vilket är helt okej eftersom jag inte jobbar heltid och fortfarande har koll på inkommande mail.

Sådär håller jag alltså på nuförtiden.

Jag känner knappt igen mig.

Inget skapande utan fika 
Två uppsättningar samma lika
Nu längtar jag efter att höra mer av Elins körversion av poplåten som hon skrev baserad på min bok.

/Anna

4 kommentarer:

Lugn. Det ordnar sig. sa...

Åh, men hurra så fint att höra! Jag håller tummarna för att det håller i sig.

/Liv

PS: Så nu menar du också att jag inte bara ska gå runt och vara sjukt nyfiken på din bok, utan även på Elins musik baserad på din bok? Bli klar snart säger jag bara.

Kära Syster sa...

Tusen tack Liv! Och exakt, det är vad jag menar. :) Fast en låt finns förstås redan, vore den inspelad skulle den kunna spelas upp, säg - här på bloggen. *blink blink till Elin*

/A

Vilse sa...

Gillar särskilt att du tog ett foto på mig och Elin när vi ser som klippta ut ur en fransk film! Det tackar vi för.

Och ÅH vad jag fortfarande lever på den där helgen. *sigh*

Kära Syster sa...

Vilse: Det ÄR en fransk film att ha skaparhelg med er.

/A